top of page

Het innerlijke vlammetje

Bijgewerkt op: 24 jun. 2019


In de montessoripedagogie is de leergierigheid uitermate belangrijk. Het kind leert van jongs af vanzelf op een natuurlijke manier. Die natuurlijke gedrevenheid wordt gevoed door de omgeving. Als ouders hopen we allemaal dat onze kinderen geïnteresseerd zijn, dat ze een passie hebben voor iets, dat ze op ontdekking gaan en bijleren. Het zit soms in een klein hoekje. De foto hierboven symboliseert het succeswensen tijdens het examen, ik brandde letterlijk 'hun' kaars. Een examen waar ze hard voor studeerden en waarmee ze bewijzen dat ze de leerinhoud beheersen. Leerstof die ze na een paar dagen helaas weer vergeten zijn. Wat betekent leren nog?

Lees hieronder verder....


De foto's op de website van KieM zijn deels van Nina, 14 jaar. De foto's maakte ze omdat ze daar zin in had. De natuurlijke interesse speelde. Heerlijk toch!? Geen opdracht, geen 'op vraag van', ... Ze zag iets en ze wilde dat op beeld vastleggen. Het enige wat ik deed: ik zag de foto's bij toeval en vroeg of ik ze mocht gebruiken. Ik hoop maar dat ik zo de natuurlijke drijfveer niet negatief beïnvloed. Want er is zo weinig ruimte voor 'eigen ingeving' en de drijvende kracht van de natuurlijke interesse. Er is zoveel dat 'moet', er is zoveel dat 'opgelegd' wordt. Die stress en druk begint al vroeg in de schoolse realiteit en verjaagt de leergierigheid die elk kind innerlijk in zich heeft.

Tristan, 12 jaar, zei net vóór de examens: "Mama, die examens zie ik nog wel zitten, maar die stress... pffff." Ik vond van zijn hand overal weefwerkjes tussen het studiewerk door, kleine en grote met riet, met papier, ... Tot hij een systeem probeerde te bedenken om dat efficiënter te kunnen doen, als een soort weefgetouw waar de helft van de koordjes of strookjes worden opgetild. Best een moeilijke denkoefening. Overal zie ik toch weer een kiem van natuurlijke interesse en een mooie vorm van 'leren'. Hopelijk kunnen we allemaal als ouder en als leerkracht die passie wakker houden. Laat dat vlammetje branden...

De toetsen , dictees, spreekbeurten en examens zijn weer voorbij. De rust keert weer. Geniet van elkaar en met elkaar. Fijne zomervakantie aan alle schoolgaande kinderen en jongeren!!!




103 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page